Bye Bye Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tessa Staal - WaarBenJij.nu Bye Bye Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tessa Staal - WaarBenJij.nu

Bye Bye Bangkok

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

22 November 2009 | Thailand, Bangkok

Ik had de intentie om een paar dagen, ik dacht 3, in Bangkok te blijven. Maar er is veel te veel te zien en te doen om zo kort te blijven dus ik heb er een paar dagen aangeplakt. In die dagen is elke dag weer anders. Elke dag worden al mijn zintuigen geprikkeld door alles wat er om me heen gebeurd. De eerste dagen ben ik me een beetje gaan orienteren op de stad. Woensdag naar Grand Palace gewandeld want dat ik om de hoek van waar ik verblijf. Helaas was hij uitgerekend vandaag gesloten wegens een bedevaarts dag. Toen ik op de kaart aan het kijken was wat ik dan maar eens zou gaan doen kwam de vriendelijke Ali (een islamitische Thai???) me te hulp geschoten en zei dat ik vandaag naar 3 andere tempels moest gaan dat ook vlakbij was. Hij hield een Tuk Tuk aan en onderhandelde gelijk dat ik voor 30 BHT mee mocht. In eerste instantie was ik er wat sceptisch over, 30 BHT? Das wel erg goedkoop, en de chauffeur , met zijn ene glazen oog zag er ook niet al te best uit maar goed aan de andere kant zag ik meerdere mensen bij ietwat minder charmante chauffeurtjes instappen, ook alleen, dus ging er vanuit dat het wel goed zat. Ali zei dat ik nooit meer dan 70BHT moest betalen. Ok.. Mn chauffeurtje bracht me keurig naar de tempels. Overigens heel gezellig zitten kletsen tijdens de rit. Eenmaal aangekomen wilde ik hem de 30BHT betalen maar hij wilde het niet aannemen. Hij zei, wil je niets anders zien dan? Ik jawel, maar je hoeft niet op me te wachten. Maar hij stond er op. En ik stond erop dat hij die 30 BHT aannam zodat ik niet aan hem vast zat. Een beetje beledigd nam hij het geld toch maar aan. Maar desondanks hield hij me mt zijn goede oog overal in de smiezen. Vond het niet echt bepaald relaxt dus heb hem zo snel mogelijk afgeschud. 3 kwartier later kwam ik terug en stond hij nog steeds te wachten. Ok, ik kwam erachter dat je niet bepaald makkelijk bij de tempels weg kwam dus ik had geen keus om mee te gaan. ( t klinkt enger merk ik nu dan dat het was hoor, wacht af...) Mister glass bracht me naar de volgende tempel, en wilde weer de 30 BHT niet aannemen maar bleef weer keurig op me wachten, de trouwe hond. Uiteindelijk heeft hij me naar mijn hostel teruggebracht en toen ik hem 30 BHT wilde betalen, wilde hij het niet aannemen. Dus voor slechts 75 cent had ik al een heel stuk van de stad gezien. Achteraf kwam ik erachter dat ze werken op commissie, ze kunnen bij elke "attractie" benzine couponnen krijgen waardoor de rit voor de toerist goedkoper word en zij zelf de kosten niet hoeven te betalen. Al zitten er ook minder te vertrouwen gasten tussen al naar wat ik inmiddels heb gehoord die brengen je langs alle "checkpoints" en kom je uiteindelijk nergens waar je heen wou gaan. Enfin, vrijdag heb ik een prachtige fietstocht door Bangkok gemaakt van 5 uur lang. We hebben gegeten langs de rivier, waar een heel schattig thais vrouwtje haar "veranda" als restaurantje gebruikte en een heerlijk maaltje voor ons had bereid. Vandaag naar Grand Palace en Wat Pho geweest. Fascinerend! Elke keer als ik op mn blote voeten een tempel binnenstap en de locals op hun knieen hun gebeden in stilte zie voeren, word ik op een of andere manier overspoeld door emoties. Ze bidden niet voor een god van een geloof maar voor henzelf en hetgeen waar zij zelf in geloven. Iets wat de Boeddha naar Azie heeft gebracht waardoor de mensen hier (over het algemeen) heel vredelievend en gelukkig zijn met wat ze hebben. Ook in desloppenwijken. Overal waar je komt word je verwelkomd, in het centrum natuurlijk voornamelijk voor je geld maar tijdens de fietstocht reden we door een buitenwijk van Bangkok en iedereem groette ons maar ook elkaar. Vooral de kleine kinderen gingen helemaal door het dolle als er een groep toeristen langs kwamen. Natuurlijk zit hier ook wel een commerciele reden achter maar dat kan je ze niet kwalijk nemen, ze houden het toch maar vol. Nederland kan een puntje zuigen aan de gastvrijheid van de Thai. Toen ik eenmaal door had hoe de infrastructuur in elkaar zat (infra-destructuur, want structuur is ver te zoeken. ) ben ik met de bus, te voet of ter water de stad door gegaan tussen de locals. In de bus vroeg vandaag een meisje met mondkap uit Singapore me welke bus ze moest nemen om naar Siam square te gaan, ik kon haar uiteraard niet antwoorden maar vond het een groots compliment. Tjeetje ik heb te veel om te vertellen...
K heb donderdagavond hele avond bier gedronken en pool gespeeld met een meisje uit de Filipijnen. Ze werkt voor een vrouwen-rechten organisatie dat grotendeels wordt gefinancierd door onze overheid. Haar eigen levensverhaal was zacht gezegd indrukwekkend. Gelukkig was haar dorp als een van de weinigen overgeslagen tijdens de overstromingen. Ik zal zeker contact met haar houden. Helaas moest ze tot 7 december in Bangkok blijven, en wil ik hier zo onderhand wel weg. Want voor 1 ding moet ik mij even hervatten, het vliegveld rook naar Toko Gembira op de Tempelierstraat en mijn wijkje ook maar de rest van Bangkok STINKT!
Mikie Dit is iets voor jou: Ik liep gister door een verkoopstentje van 2 doven mensen, maar toen ik in gebarentaal terug sprak hoefde ik gelijk niets meer te kopen. Zo ook vandaag met een dove straat verkoper. Handig, hier wordt jij dan in ieder geval niet constant aan je lijf getrokken.;) (al valt t allemaalop zich wel mee zodra je 2 keer nee zegt en doorloopt of gewoon negeert houden ze het gelijk voor gezien.)
Gisteravond met een oude man uit Vietnam gegeten, hij was hier omdat hier zijn dokter zit en hij iets met zijn longen heeft. Oorspronkelijk kwam hij uit Zweden, maar is de hele wereld over geweest als fotograaf en kon niet meer aarden in Zweden. Tijdens de oorlog in Vietnam was hij ook aan het werk. Hij heeft me goede tips gegeven voor de rest van mijn reis, en me ook een beetje geleerd hoe ik mooie foto's kan maken. Want dat is een van de beste investeringen geweest, mn camera. Eenmaal foto's gemaakt met dat ding en je wilt echt dat kleine dingetje niet meer.
Ik heb nog veel meer te vertellen maar in de tussen tijd dat dat gedaan is zitten jullie al lang en breed hier bij me in Thailand een Sanghaatje te drinken dus dat ga ik niet doen.

Ik geniet van het verdwalen, ik geniet van de onzekerheden, ik geniet van de bevolking, ik geniet van een boekje lezen en een bordje Pad Thai eten met een flesje Chang of Sangha, ik geniet van het afdingen, ik geniet van de tempels en de stank van deze stad.. Ik geniet van de absolute vrijheid. Ik zal vast nog wel op mn bek gaan, maar dat zien we dan wel weer.
Morgen ga ik Bangkok verlaten en ga ik op een tripje naar Kanchanaburi. Daar zal ik 3 dagen blijven en de tocht voortzetten richting Chiang Mai. Wordt vervolgd...

SawadeeKha!!

ps. Mam, reikt jou reiki ook 10.000km verderop? Zoja, wil je je handen vanavond dan even op mn buikje leggen? ;)

  • 22 November 2009 - 15:06

    Oom Evert:

    Hoi Tess,
    Fijn verhaal, je hebt echt vertel-talent vind ik. Kanchanaburi is mooi en heeft een prachtige tempel. Wat je schreef over emotie bij bezoek aan een tempel had ik ook. In Kanchanaburi, ik begon bijna te huilen van ontroering. Tot schrijfs maar weer en groetjes van
    Tante Janny&oom Evert

  • 22 November 2009 - 15:09

    Mam:

    Om met het laatste te Wat een mazzel dat ik net de laptop aanzet. Om met het laatste te beginnen. Ga ik doen. Ik ga zo starten. Ik hoop niet dat je al moet ORS-en:)
    Jeetje schat je had al veel verteld maar je schrijft alles zo heerlijk, dat ik nu al naar je toe wil :( en me rot lach.Ik zie je gewoon gaan.
    Straks lekker je mandje in. Voor jou is het alweer 22.00 uur. En morgen bye bye BangKok op naar het nieuwe avontuur in Kanchanaburi En Chang Mai de jungle in. whoowwww. Geniet becarefull tot snel Dikke meereiskus

  • 22 November 2009 - 15:10

    Heleen Brokx:


    Tessa wat heerlijk allemaal voor je dat je zo geniet.Wij zijn er een paar maal geweest en bij vrienden gelogeerd Veel gezien samen Met z`n tweeen naar Chiag Mai met de trein. Geweldig! Maar ik vind het wel een hele stoere onderneming voor zo`n mooie meid als jij.Pas goed op maar geniet zoveel je kan.Liefs Heleen

  • 22 November 2009 - 17:55

    Marjolei N:

    Hoi Tess, wat kan jij lekker vertellen zeg, we leven helemaal mee en moeten echt lachen om je stukjes.Nu goeie reis morgen en we kunnen niet wachten op je volgende avontuur!!!
    Liefs en xxxx Marjolein,Corné,Joran en Yara

  • 22 November 2009 - 19:28

    Carlijn:

    Lieve Tessa,

    Super om al je verhalen te lezen. Fijn te horen dat je het nu al zo naar je zin hebt!! Geniet ervan en wellicht tot ziens in Laos!!

    ps: hoe lopen je roze Tevas??? :)
    Liefs Carlijn

  • 22 November 2009 - 20:49

    Mam:

    Ja Lijn zegt het net, ik zat daar ook net aan te denken. Ik heb je nog niet gevraagd of je Teva's lekker lopen. En heb je bekijks :)
    knuffie mams

  • 22 November 2009 - 21:54

    Nienke:

    Tessie! Hier een bericht van je 'Mexicaanse vriendin'! Wat een superleuk verhaal, je maakt me helemaal blij! Want...ik heb vandaag geboekt! Op 8 januari kom ik in Bangkok aan! Ik houd je op de hoogte... misschien ontmoeten we elkaar nog wel ergens in Azie! En tot die tijd heb ik voorpret door je verhalen en neem ik alle tips mee! Veel plezier schat! Dikke zoenen

  • 22 November 2009 - 21:57

    Anne:

    Tjeeminee. Wat heb je al veel gedaan! We zaten ons net te bedenken dat je deze week bent weggegaan en nu lijkt het al eindeloos lang door al je verhalen.
    Leuk dat je zoveel aanspraak hebt en lekker kletst met alle mensen daar.
    Heel veel plezier en succes met de reis naar Kanchanaburi.
    Dikke kus!

  • 22 November 2009 - 21:58

    Anne:

    P.S. Ik zit net even foto's te checken van Kanchanaburi en je moet zeker mooie plaatjes schieten van de watervallen! Kan ik er een mooi behangetje van maken en dromen over verre reizen ;)

  • 23 November 2009 - 08:50

    Rozie:

    hey tessie, we zaten gister nog te fantaseren over waar je nu heen gaat na Bankok en dat je het nog knap lang hebt uitgehouden in de drukke stad.De jeugd was wel lachuh, veel jeugd in de zaal, willie met zn liedje van "ik kom zo hard" en alle 14jarige meisjes uit hun dak, scandalicious! shame on you willie. Het verhaal van de tuk tuk komt me heel bekend voor, Kel en ik hebben precies hetzelfde meegemaakt, haha. Zolang je niets koopt heb je een very cheap citytourtje toch. En die gast met het glazen oog was vast helemaal happy dat hij zo n mooie krullenbol mocht rondrijden. Ben benieuwd naar Kanchanaburi, daar hadden wij geen tijd meer voor toen. Vergeet je niet na Chang Mai een bezoekje te brengen aan Pai, super chill hippie dorpje waar je een scootertje kan huren en massagecursus kan volgen. Genietze!

  • 23 November 2009 - 09:07

    Tantetje G:

    hoi tessie

    Wat een schitterend verhaal, als je terug bent moet je een boek schrijven volgens mij heb je talent wij genieten in ieder geval van je verhalen.
    goeie reis verder en we kijken uit naar je volgende verslag.
    knuffel van arno en giny

  • 23 November 2009 - 10:04

    Raatje:

    Yo Tes,

    Ik zit te zwijmelen achter mijn compu. Buiten is het guur en ik ben ziek. Een beetje vitamine V zou me goed doen. Het is dat ik geldloos ben en niet zomaar de benen kan nemen, want ik wil zo graag weer die kant op.

    Leuk dat je de fietstocht gemaakt hebt en hem leuk vond. Ik heb hem zelf ook al een keer of 3 gedaan en elke keer is het weer een feest. Je komt op plekken waar je anders nooit zou komen en je kunt de stad van een ander oogpunt bekijken. Super!

    Kanchanaburi. Bridge over the river Kwai en oorlogsmuseum zijn de moeite waard. Ik vond het niet het vetste van Thailand, maar je moet er geweest zijn. Ayuthaya is wel de moeite om even de trein uit te gaan voor een dag (of 2). Daar kom je ook langs als je naar het noorden gaat.

    Ik zal als ik thuis ben even kijken in welk hostel ik zat in Chang Mai, daar heb ik het kaartje nog wel van. Was een relaxt en goedkoop hostel, schone en nette kamers met eigen voorzieningen. Vanuit daar kun je ook al je tripjes regelen. Ik heb in Chang Mai een massagecursus gevolgd, een dag gekookt en een jungle tocht gemaakt. Dat regelen zij voor je.

    Tessie, fijn dat je zo geniet. Ik geniet van je verhalen, doet me weer een beetje aan mijn reis denken. Als is dat alweer 7 jaar geleden :-(

    Kussie

  • 23 November 2009 - 11:13

    Jeffrey:

    Hey Tessie! Wat heb je al veel meegemaakt in zo een korte tijd. Te gek! Is echt leuk om te lezen, krijg het gevoel dat ik zelf ook lekker weg ben... voor even dan.

    Veel plezier liefie!

  • 23 November 2009 - 12:09

    Miran:

    He lieve tessie, zat te wachten op je vervolg verhaal, en daar is tie dan:) echt super leuk om te lezen, mis je wel hoor...Geniet ervan, maar dat gaat zeker lukken denk ik:)
    Dikke Kus

  • 23 November 2009 - 17:48

    Pappa:

    Hai schat,
    Schitterend verhaal. Kan je ook al foto's plaatsen? Of moeten wij eerst ruimte kopen. Weet niet hoe dat werkt.
    Kus en knuffel.

  • 23 November 2009 - 20:08

    Jassie!:

    Hey Tess,
    Ik ben zooo jaloers! Heerlijk om te lezen hoe je bangkok beleeft. Vrij herkenbaar ook. Ik voel bijna hoe je daar vol overgave geniet van het begin van jouw avontuur. En het wordt alleen maar mooier! Want bangkok is zo westers. Ik heb geen idee wat je reisplannen precies zijn, maar waarschijnlijk is het beste advies om ze helemaal niet te maken en lekker te gaan! Enjoy!

    NB: We zullen je wel missen de 5e hoor!

    laew phob gan mai

  • 23 November 2009 - 20:30

    Jenny:

    Tessie! Ik heb zo genoten van je verhaal! Echt superleuk om te lezen, je schrijft echt goed!
    En je hebt al zoveel meegemaakt joh!! Geniet er maar lekker van en ik kijk uit naar je volgende verhalen. Heel leuk dat wij hier zo een beetje meegenomen worden op jouw reis!
    Dikke kus

  • 23 November 2009 - 21:48

    Raatje:

    Adres Hostel in Chang Mai:

    Lanna House
    100-100/1 Rajadumnoen Rd. Chiang Mai, Thailand, 53-219463

    Maar dat was in 2002, dus weet niet hoe het er nu uit ziet. Toen had je er een double room voor 120 baht, en een privé badkamer met douche (warm water) en wc.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Kusje

  • 24 November 2009 - 21:51

    Anne FF:

    Tesje,
    Ik zie jou al in de TUKTUK zitten en alles wat je verder beschrijft, vooral je hoofd erbij :). Ik ben stikjaloers, maar geniet met je mee!!! Geniet geniet geniet ervan!! heb je m'n k-do nog op tijd ontangen?
    KUS!!!

  • 25 November 2009 - 15:58

    Tamaar:

    He Tess,
    Wat een goed verhaal! Heel gedetailleerd en leuk om te lezen.
    Kuss Tamaar

  • 25 November 2009 - 19:04

    Wil:

    Lieve Tessa,
    net als alle anderen geniet ik van je verhalen. Schrijven kun je inderdaad. Verborgen talent?
    Geniet vooral heel veel van alles. We kijken uit naar je berichtjes.
    Liefs,
    Wil.

  • 28 November 2009 - 16:21

    Marja:

    Lieve Tessa, wát voel ik mij vereerd dat je óók mij je reisverslagen stuurt. Wát schrijf je ontzettend leuk, gedetailleerd en beeldend. Net zoals Mams, zie IK het ook al helemaal voor me. Volgens mij heb jij ''the time of your life''. Ik vind het óók onwijs stoer en cool dat je dit allemaal aandurft. Lieve meid, ENJOY YOURSELF en ik kijk al uit naar je volgende reisverslag. Een boek is er niets bij.Héél véél liefs en dikke knuffels van mij xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Into the great wide open - South-East Asia

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2012

The mountain owns you...

21 Juni 2010

Ode aan de Local Bus

26 Mei 2010

Mojo gezocht!

18 April 2010

Back to Bloody Bangkok

05 April 2010

Time flies....
Tessa

Actief sinds 10 Nov. 2009
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 25607

Voorgaande reizen:

17 November 2009 - 25 Juni 2010

Into the great wide open - South-East Asia

Landen bezocht: