Utopia - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Tessa Staal - WaarBenJij.nu Utopia - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Tessa Staal - WaarBenJij.nu

Utopia

Door: Tessa van der Staal

Blijf op de hoogte en volg Tessa

28 December 2009 | Laos, Vangviang

Zo het heeft even geduurd maar ik hoop dat ik dit keer de kans krijg om mn verhaaltje up te loaden. Internet is als we hier al stroom hebben heel traag, dus steeds geen kans gehad om te schrijven.

Ik zal deze twee weken dus kort moeten houden al is er natuurlijk veel meer gebeurd, maar ja dan heb ik nog wat verhalen voor als ik weer thuis ben.

Laos...Ik ben er nog niet uit of je alles als waar kan nemen wat je in de Lonely Planet leest. Lao mensen zijn laid back en zogezegd ontzettend vriendelijk. Op dit moment ben ik het daar nog niet mee eens.Laid back Lao mensen zijn in mijn opinie mensen die geen zin hebben om te werken en je daardoor als een vervelend iets behandelen. In Thailand heb ik meer glimlachen gezien dan hier. Maar nou heb ik het echte Laos ook nog niet echt geproefd omdat ik door de feestdagen voornamelijk in steden met meer mensen ben gebleven. Verder is Laos heel erg duur vergeleken met Thailand. Je moet hier werkelijk overal voor betalen. Het enige wat gratis is is de lucht wat je inademd en zelfs dat soms niet eens want heb in Luang Prabang 5000 Kip moeten betalen om een zonsondergang te zien. Wat het verigens wel waard was.
Ik denk dat Laos binnen 5 jaar het nieuwe Thailand is. Je ziet de ontzettende groei van toerisme overal in terug. Heb alleen nog niet echt het idee dat Laos door heeft hoe ze daar mee om moeten gaan, dat dat werkelijk werk aan de winkel en engels leren betekend in ieder geval als je een reisagent bent. (serieus meerdere keren naar een travel agency geweest waar ze geen engels spreken.) Het landschap is werkelijk wonderschoon en je hebt hier nog echte pure Hmong people. Zijn door wat dorpjes heen gereden en was geweldig om te zien hoe ze hier leven.
het eten is hier super lekker, vooral de Laotiaanse Laap (Buffalo vlees met mint citroen peterselie en rode peper en sticky rice) Overigens heeft iedereen hier inmiddels al een kleine voedselvergiftiging opgelopen, dus t is hier toch wel wat meer opletten geblazen dan in Thailand.

Grens met Laos ging allemaal heel goed, buiten dat ik 3 uur op mn visa heb moeten wachten. Elke keer lag mn paspoort bovenop en hoppa een nieuwe stapel erbovenop. Toen ik het zat was en er iets van zei keken ze me aan alsof ik stront was dus heb uiteindelijk keurig gewacht. Kamer gedeeld met een Engels meisje, t was net een barbie en ik vroeg me af hoe ze het tot dus ver had overleefd maar goed ze was leuk gezelschap. Volgende dag vanuit Huay Xai, Laos op de boot richting Pak Beng. Geweldige trip, heb me geen seconde verveeld. K had de ergste verhalen gehoord over de boot dat ze er veel te veel mensen op stouwden en je 8 uur lang als een sardientje in een blikje op een houten bank zit, tussen alleen maar zuipende mensen. Was in my case niet het geval en had een hele houten sofa voor mij alleen. Zuipende mensen waren er volop, maar heb niet mee gedaan ben er inmiddels achtergekomen dat Ausstraliers en Nieuw Zeelanders over het algemeen niet my cup of tea zijn. T wordt alleen een beetje lastg ze te ontwijken gezien zij hier overal massaal vertegenwoordigd zijn. In Pak Beng aangekomen, 1 nachtje overnacht om de volgende dag weer fris en fruitig voor de tweede boottrip klaar te staan richting eindbestemming Luang Prabang. Dit keer was he compleet andere soep, bij de pier aangekomen zagen we meerdere boten liggen waarvan er 1 al prop vol zat. Local lao inclusief kippen en een varken stonden nog buiten te wachten om ook op de boot gestouwd te worden. No way dacht ik, vind het heus niet erg om mn bankje dit keer met een big te delen maar die boot gaat deze massa echt niet houden. Samen met een aantal anderen mensen hebben we geweigerd op de boot te stappen en zijn we net zo lang aan de kant blijven staan tot dat er langzaam aan steeds meer mensen van de overvolle boot stapten en bij ons kwamen zitten. Een geweldig gevoel was het, die saamhorigheid. Uiteindelijk kregen we onze eigen boot. K had zelfs een stoffen stoel weten te bemachtigen de locals waren net zo blij met de actie als wij. aangekomen in Luang Prabang kwam ik Mona tegen, was toch wel super leuk en vertrouwd haar weer te zien. Zij had een aantal andere meiden ontmoet en vanaf dag 1 zijn we eigenlijk met zn allen opgetrokken. Vanwege de feestdagen i het een beetje moeilijk een routeuit te stippelen wat je het liefste wil want je wil natuurlijk niet alleen zijn met kerst en oud en nieuw. Besloten het noorden dus over te slaan en met de meiden mee richting Vang Vieng. Hoe hypocriet ook, was het de beste keus om kerst hier te spenderen. Ondanks ik in eerste instantie constant maar zat af te geven om al die zuipende, blerrende a sociale aussies die laos aan het verpesten zijn en ik ECHT niet langer dan 1 dag in Vang Vieng (ibiza van laos) zou spenderen, zit ik hier al 5 dagen lang. Heb er 3 te gekke kerstdagen op zitten. Chillend in een tube op de Nam Khou rivier, muziek, gekke mensen, buckets in overvloed en mn vriendjes en vriendinnetjes hier. Inmiddels is David, mn Spaanse mattie uit Mae Hongson ook hier gekomen om Kerst met ons te vieren. Super leuk om hem weer te zien. Waarschijnlijk gaan we Laos ook samen bereizen. We hebben dezelfde ideeen over wat we willen doen en zien, en begrijpen elkaar ondanks de taal barriere ontzettend goed. De meiden, Mona (Romania), Eva(Spanje) en Viviana(Italy) gaan in een ruk door naar het zuiden. Hoe graag ik dat ook wil weet ik niet of ik met ze mee ga, heb namelijk tot nu toe het gevoel Laos nog niet echt gezien te hebben en wil dus niet het gevoel hebben Laos al rennend door te zijn gecrosst.

Morgen mn rugzak pakken richting Vientiane om mn Cambodjaanse Visa te fiksen en zorgen dat ik samen met David, die komt twee dagen later een leuke plek kan vinden om oud en nieuw te spenderen.

Voor nu laat ik het hier even bij wil nog veel meer vertellen maar zoals ik zei laat de internet verbinding dat op dit moment niet toe... K heb honger dus ga maar even lunchen met de meiden, denk dat het deze keer een ordinair broodje pindakaas wordt.

Hoe was jullie Kerst? Ik ben echt verbaasd over de foto's van de witte wereld daar!!! Wat een verschil maar wat super leuk! Eindelijk een witte Kerst!!!
En wat zijn de grenzeloze plannen voor oud en nieuw?

Kussssss

  • 28 December 2009 - 08:25

    Rozie:

    Que divertido!
    haha, grenzeloze plannen blijven dit jaar voor ons allen binnen de Nederlandse grens. We gaan met een groepje bij Kel chillen, dus dat wordt wel gezellie en Annie moet werken, helaas peanutbutter. Enjoy your sandwich by the way. So you are gonna have a romantic new year's party! Toppie moppie. Nog 108 dagen en dan kunnen we al je pics zien en verhalen in detail horen, heb ik zin in!

  • 28 December 2009 - 09:21

    Mam:

    Hi kippie, even een korte reactie.WAt een goeie actie van jullie met de boot! Heerlijk dat je zulke gezellige kerstdagen hebt gehad en dat je met David Oud/nieuw gaat vieren.
    Rest volgt via de mail.
    Dikke zonkus :)van je meegenietende mam.

  • 28 December 2009 - 12:18

    Arno&giny:

    Hai, tes
    We vinden het onwijs leuk om je reisverslagen te lezen.
    We hebben kerstavond bij je moessie gegeten , heel lekker en gezellig.
    Zien uit naar je volgende verhaal, hele leuke jaarwisseling gewenst !

  • 28 December 2009 - 12:32

    Raatje:

    Hola chicka,

    Hier inderdaad een witte week achter de rug. Ben blij toe dat dat al weer is opgelost. Wat een hel om met de auto naar je werk te moeten en minimaal 2x per dag in een file te belanden.

    Ik ben net terug uit Frankrijk, daar met mijn ouders, bro en sis gechilld met cadeautjes, wijntjes, kaasjes en de openhaard. Dat was te gek. Nu weer aan het werk :-(

    Nog 4 dagen en dan is het weer feest en weekend. Vanavond met Rosie en Annie daghap pakken in de Noveciento. Als je terug bent, dan gaan we nog een keer.

    Wanneer komen er foto's deze kan op van je Spaanse vlam? Ook wij willen weten met wie jij zo een beetje romantisch aan het doen bent. Dussuh... Afkomen!!!

    Nou mop, hele fijne oud & nieuw. Maak het er een om nooit te vergeten.

    Koes koes aan de Stoeipoes

  • 28 December 2009 - 12:49

    Rosalie:

    Tessy! Fijn om te lezen dat alles goed met je gaat, wat een ervaringen! De tijd gaat snel zeg, voor je het weet zit je al op de helft van je reis.. Bizar dat je deze feestdagen lekker in het zonnetje zit, terwijl hier je oren eraf vriezen haha! Het centrum van Haarlem was vorige week net een ijsbaan, grappig om te zien was dat bijna iedereen keihard onderuit ging en daarna opstond alsof niemand iets gezien had.. (Klein detail uit NL :))
    Tessy, have fun daar, kijk uit naar je volgende reisverslagje, leuk om te lezen! Take care Liefs Rosie xx

  • 28 December 2009 - 18:36

    Carla:

    Hey Meissie, geweldig je verslag weer te lezen,.Eerste kerstdag was gezellig met Mike en je moedertje( rolf, Timo en Jonna). Zij heeft voorkomen dat mijn huis in vlammen opging! tweede kerstdag met haar ( Ange) gewandeld , ern er lag zo nu en dan nog sneeuw, herten gespot met hel grote geweien!!!!!! prachtig, s'avonds heb ik bij vrienden gegeten. Nu weer aan het werk. Wij ( ook namens Rolf en Timo) wensen jou een heel bijzonder mooi en reisluchtig 2010 toe!! we zullen veel aan je denken. ennnnnn geniet van je Mattie! XXXX Carla

  • 28 December 2009 - 19:28

    Anne:

    Hmmm broodjes pindakaas hebben ze die daar ook joh? Heerlijk! Geniet er van chickie!

    XXX

  • 29 December 2009 - 11:09

    Rozie:

    en als je weer in de buurt bent van wat vlotter interneet, gooi er dan nog wat fotootjes op! we willen beelden zien!

  • 29 December 2009 - 11:44

    Milena:

    Ah Tessie, een kleine romantische oud en nieuw in het verschiet ;)?!?! Damn woman, wat een heerlijke tijd maak je mee daar! super leuk om je verhalen te lezen! Klinkt echt ultiem! Mijn oud en nieuw is praktisch gezien niet grenzenloos, theoretisch gezien ken ik uberhaupt weinig grenzen ;) Dikke kus op je neus

  • 29 December 2009 - 13:06

    Kelly:

    Ik krijg de kriebels in mn buikje van je avonturen Tessie!Happy new year! We gaan je missen bij het inknallen van 2010! xxxx

  • 29 December 2009 - 16:46

    Inge:

    Hee Tess! Ik lig in n deuk om die verhalen van je ;-D volgens mij moet je er je beroep van maken! Tes we willen je een te gekke jaarwisseling wensen wherever U R, met gezellige mensen om je heen en lekker eten/ drinken! Geniet ervan! knuffels Mich en Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vangviang

Into the great wide open - South-East Asia

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2012

The mountain owns you...

21 Juni 2010

Ode aan de Local Bus

26 Mei 2010

Mojo gezocht!

18 April 2010

Back to Bloody Bangkok

05 April 2010

Time flies....
Tessa

Actief sinds 10 Nov. 2009
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 25607

Voorgaande reizen:

17 November 2009 - 25 Juni 2010

Into the great wide open - South-East Asia

Landen bezocht: